Dolfijnentocht en fort Amsterdam - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eline Raterink - WaarBenJij.nu Dolfijnentocht en fort Amsterdam - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eline Raterink - WaarBenJij.nu

Dolfijnentocht en fort Amsterdam

Door: Eline Raterink

Blijf op de hoogte en volg Eline

09 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Vrijdags 's ochtends was het weer tijd om terug te gaan naar Paramaribo. Het eerste gedeelte was weer een hele safari. Omdat we heel vroeg in Paramaribo waren, waren onze kamers pas laat klaar, dus zijn we maar bij het zwembad gaan liggen. Hier kwamen we aan de praat met een barman. Die kende op de 1 of andere manier ons programma en moest heel hard lachen om het feit dat wij hadden gefietst. En vooral op een heel hard tempo. 'S avonds hadden we presentaties op de business school in Paramaribo, samen met een aantal HBO toerisme studenten hier. Eerst hadden we een presentatie van iemand van Stichting Toerisme Suriname. Zij promoten Suriname en staan onder andere op de vakantiebeurs. Daarna hadden we een presentatie van de countrymanager van KLM. Heel interessant om te horen waarom de tickets zo duur zijn. Voor jongeren is Suriname niet aantrekkelijk want een vliegticket is net zo duur als 1 week all inclusive op Curaçao. Maar de tickets zijn zo duur omdat het vliegtuig altijd vol zit. Dit komt voornamelijk omdat er een hele grote zakelijke markt is. Hierdoor kunnen ze veel verdienen en blijven de ticketprijzen dus (helaas voor ons) zo hoog. Hierdoor kan het toerisme zich dus ook minder goed ontwikkelen. Daarna hadden we nog een presentatie van een afgevaardigde van de Nederlandse ambassade en iemand van het ministerie van Transport, Communicatie en Toerisme (stichting toerisme Suriname valt daar onder). Na afloop zijn we gaan eten in een heel gezellig restaurantje met live muziek en uitzicht op de palmentuin.

Zaterdag hadden we een vrije ochtend. Dus een aantal zijn gaan shoppen en de rest is aan het zwembad gaan liggen. Ons hotel heeft een kleinzwembadje, maar het 'moeder'hotel, het luxueuze Torarica, heeft een grotere waar we ook gebruik van mogen maken. Maar aangezien iedereen daar heen ging ben ik bij ons hotel gebleven. Hier zagen we een leguaan lopen. Die beesten zijn nog redelijk snel ook. Begin van de middag zijn we weer op de boot gegaan. Langs de oever stonden hele grote huizen van ambassadeurs en het huis van president Desi Bouterse. We hebben nog even een stop gemaakt bij Fort Nieuw Amsterdam, maar omdat iedereen heel druk bezig was met de extreme hitte, ben ik nu al vergeten wat er allemaal te zien was. Ik weet alleen nog dat de 1e aflevering van Atlas hier is opgenomen en dat er 2 kruidhuizen staan. Toni vindt altijd van alles en dit keer was het een dode neushoornkever. Die beesten zijn echt reusachtig! Ook was er nog een cellencomplex. Tot zover alle kennis die ik heb opgenomen. Daarna zijn we doorgevaren naar het punt waar de Surinamerivier en de Commewijnerivier samen komen. Hier jagen de dolfijnen op vis. We hebben een paar groepen gezien, maar het is heel moeilijk ze op foto vast te leggen. Ze schijnen op muziek en geluid af te komen, maar dat hielp niet heel veel.
'S avonds zijn we met het grootste gedeelte van de groep gaan eten bij 't Vat, een begrip in Paramaribo. Ik weet alleen niet meer waarom.

Morgen hebben we een hele lange rit voor de boeg diep het binnenland in, naar Dan Paati. Deze reis is per bus (3.5 uur) en boot (iets langer). Omdat het het droge seizoen is zullen we vaak de boot uit moeten om die te trekken. In diverse dorpjes gaan we stoppen en ik zag op een kaart dat ik dat gebied veel doodshoofdaapjes zijn, dus hopelijk zien we ze! Dan Paati is een dorpje wat een river lodge heeft. Er werkt alleen lokale bevolking en deze lodge is hun belangrijkste inkomstenbron. Hier moeten we ook een opdracht maken. Volgens mij ging het erom hoe we meer toeristen daar naar toe kunnen trekken zodat de lokale bevolking nog beter kan profiteren hiervan. Want momenteel gaat t niet zo goed. We zullen daar geen internet hebben, dus het verslag komt volgende week woensdag.

Ik heb een album op Facebook aangemaakt met foto's. Want foto's hierop krijgen gaat momenteel heel lastig.