Fietsen, aapjes en kaaimannen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eline Raterink - WaarBenJij.nu Fietsen, aapjes en kaaimannen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eline Raterink - WaarBenJij.nu

Fietsen, aapjes en kaaimannen

Door: Eline Raterink

Blijf op de hoogte en volg Eline

02 November 2014 | Suriname, Paramaribo

De 1e echte dag in Suriname was meteen een zwaar programma. En laat ik meteen even zeggen dat november hier schijnbaar de heetste maand is. 'S ochtends gingen we fietsen vanuit Paramaribo naar het plantagegebied Commewijne. De duistere kant van ons verleden. Hier stonden een aantal gerestaureerde plantagewoningen. Onze gids Toni haalde uit de boom een cacaoboon. Die mochten we ook proeven en smaakt totaal niet naar chocola! Het smaakt heel erg naar lychee. Terwijl de rest van de groep een wandeling langs een aantal woningen ging maken werd de hitte mij al te veel en heb ik met de docenten hagedissen gespot die in grote aantallen langsschoten, waaronder 1 hele mooie gifgroene. Gelukkig zaten we droog, want er kwam ook nog een tropisch buitje over. De combinatie van jetlag, extreem temperatuurverschil en een zware fietstocht waren niet ideaal voor mij. Omdat de grond in het Commewijnegebied erg gewild is, hebben ze de plantage van peperpot beschermd gebied gemaakt. Wanneer je niks doet aan de grond hier neemt de jungle het heel snel over. We fietsten dus ook door een jungle in plaats van een plantage zoals wij ze kennen van de foto. Maar hier hebben we wel de eerste apen gespot! 1 doodshoofdaapje hoog in de bomen en een aantal gibbon's of capucijnapen. Ze zaten te hoog om het goed te zien. Maar om deze apen nu een keer in het wild te zien na de talloze keren in de apenheul is toch wel heel bijzonder. Op deze plantage zitten ook slangen, diverse vogelsoorten (waaronder de toekan!), heel veel andere beesten en schijnbaar ook luiaarden. Maar die zijn wel moeilijk te vinden. De docenten die er al 6 jaar komen hebben ze nog nooit gezien. Daarna zijn we doorgefietst naar de plantage van Peperpot. Elke keer als we vroegen hoe lang het nog was, was het nog een half uurtje. Dus 1.5 uur later was het half uurtje eindelijk om. Deze woningen zijn volledig gerestaureerd en het is ook heel mooi om te zien. Daar hebben we geluncht en op het punt stonden naar de boten te lopen om naar de Atlantische oceaan te gaan, begon het weer keihard te regenen. Omdat we niet allemaal een poncho mee hadden, hebben we van vuilniszakken mooie poncho's gemaakt. Die later ook perfect muggenwerend bleken te zijn. Onderweg kwamen we allemaal vogels tegen, waaronder een groep rode ibissen die overvloog. Bij de oceaan was niet veel te zien. Van februari-augustus leggen de reuze zeeschildpadden, soepschilpadden en andere reuze grote schildpadden hier eieren. Hier hebben we gewacht tot het donker was, voor onze kaaimannentocht. En we hebben er een paar gezien! Ik heb er ook 1 vastgehouden.

Morgen hebben we een stadswandeling en gaan we daarna op de boot het binnenland in voor 5 dagen. Voor degene die Atlas hebben gezien dit jaar: we gaan naar het Brokopondomeer en Stone island (met al die palen in het water) en naar de goudmijn waar ze muntjes moesten graven.